Nedräkningen har börjat…

Att tiden kan gå så fort!?!? Det är lite läskigt faktiskt. Nu har jag nästan redan börjat med att räkna ner inför hemresan. Jag befinner mig liksom i moment 22. Ju närmare hemresan jag kommer desto mer längtar jag hem och blir glad för att jag snart är bland mina nära och kära igen, men samtidigt så blir jag mer och mer stressad ju närmare det drar sig på grund av allt som måste hinnas med i pluggväg innan jag ska åka härifrån. Så samtidigt som jag vill att det ska gå fort önskar jag ändå att jag hade haft mer tid på mig.

I förra helgen var i alla fall min kära mamma här! Som jag saknat henne. Det var riktigt mysigt att få spendera en helg ihop med henne, trots att vi bodde på ett hotell i klass med “Pang i bygget”. Har nog aldrig sovit på något så obekvämt som den sängen – föreställ er en säng som i princip bestod av stora stålfjädrar med ett lakan ovanpå… det fanns liksom inget mjukt alls att ligga på… det var bara att hitta den bekvämast knölen. Trots detta lilla missöde blev helgen riktigt lyckad.

20140301_104019

På fredagen när mamma kom hit gick vi först och lämnade av hennes väska på mitt rum och så fick hon se lite hur jag bodde. Därefter gick vi en liten sightseeing på stan med tillhörande fikastopp. Vi hittade några mysiga butiker som jag faktiskt hade missat helt och bland annat gick vi förbi en väldigt fin vintage butik som jag måste besöka en gång till innan jag åker härifrån – för åååh vad fina saker där fanns. På kvällen gick vi till en mysig pub (den hade jag också missat) som var i riktigt engelsk gammaldags stil och därefter gick vi till The Olive Branch och åt – samma ställe som jag och Anna var ute på för ett tag sedan. Riktigt mysigt var det.

På lördagen tog vi tåget till Gloucester – en stad som ligger 40 minuters tågfärd från Worcester. Jag har blivit tipsad från kollegor på jobbet att ta mig dit och kolla katedralen bland annat. Där har scener från Harry Potter spelats in och den skulle vara mycket fin – vilket den var. Innan vi kom fram till katedralen så gick vi in på en liten sidogata som såg mysig ut och befann oss plötsligt utanför en liten butik som sålde Beatrix Potter saker. För er som inte vet vem det är så är det en författarinna som skrev barnsagor i början på 1900-talet. Det finns filmer med hennes sagor och när jag var liten hade jag en period där jag kollade på en av dessa filmerna nästan jämt. Så att få se den lilla mysiga butiken bara sådär av en slump gav mig värsta nostalgitrippen. Hade nästan glömt av dessa underbara sagor. Väl inne i butiken fanns det en mängd olika böcker, figurer, porslin och andra fina saker till salu. Något som var lite speciellt var att där fanns ett rum som var rekonstruerat till att likna en scen ur en av hennes böcker – The tailor of Gloucester. Det var alltså så att hon besökt Gloucester vid flera tillfällen då hon skrev sina böcker. Det fanns också ett rum tillägnat hennes historia och just kopplingen till Gloucester. Riktigt kul att få se den mysiga butiken och både jag och mamma blev helt varma inombords av den lilla nostalgitrippen.

20140301_122530  20140301_121742

Vi fortsatte sedan vidare mot katedralen. Den var, som många andra katedraler, en riktigt mäktig byggnad. Både jag och mamma är lite svaga för att besöka just kyrkor och katedraler när vi är i en ny stad – det är allt det här med all historia som är bevarad i en sån byggnad. Att få se korridoren där eleverna på Hogwards (från Harry Potter-filmen) hade sprungit i var också riktigt häftigt att få se.

20140301_130014   20140301_125722   20140301_125549

På söndagen bestämde vi oss för att spendera dagen med att utforska Worcester. Det var regnigt och lite ruggigt så det kändes som en bra idé. Vi gick först mot Costa för att ta en förmiddagsfika och diskuterade vad vi skulle hitta på under dagen. Mitt emot Costa ligger (vad jag tror är) Rådhuset där de brukar ha lite olika mässor under helgerna. Just den här dagen, till vår stora förtjusning, så var där en Vintage Wedding Fair. Det var ingen tvekan om vad vi skulle hitta på efter fikastunden på Costa. Det var en riktigt mysig mässa med en väldans massa fint att titta på. Resterande delen av dagen bestod av lite shopping och även ett besök i katedralen i Worcester – jag har ju varit där tidigare men det var kul att få visa den för mamma (jag bör tillägga att jag inte är så religiös som man kan tro när jag pratar om kyrkor hela tiden… det är bara min fascination av byggnaderna och all historia som gör mig så intresserad).

20140302_112050

På måndagen åkte mamma hem och det var väldigt tråkigt att säga hejdå, men jag vet ju samtidigt att jag snart (väldigt snart) är hemma igen. Det var i alla fall väldigt roligt att få ha haft en sån mysig helg ihop. Samtidigt som mamma åkte till flygplatsen så tog jag tåget mot Oxford för att träffa min vän Olivia där.

Det var så roligt att få ses igen. Har verkligen längtat! Vi strosade in mot centrum och började med en fika. Så härligt det var att få höra hur hon har haft det och även få berätta vad jag har sysslat med den senaste tiden. Vi gick vidare runt i staden och beundrade alla fina byggnader (läs collage). Det fanns collage överallt!! Vi hade bestämt att vi vill gå och kolla på det collage där de har spelat in vissa scener från Harry Potter – bland annat den stora salen där de sitter och äter. Efter att ha gått omkring och letat lite så hittade vi dit tillslut. Wow, vad häftigt säger jag bara!! När man har sett de filmerna är det rätt coolt att få gå omkring på området och kunna känna igen sig i scenerna. Vi gick sedan vidare och kollade i lite butiker och bara pratade och hade det mysigt. En riktigt, riktigt bra dag!! Är så glad att jag har en vän som henne.

20140303_103220   20140303_113613   20140303_114821 20140303_113901   20140303_131955   20140303_134439 20140303_143258   20140303_143449   20140303_143604 20140303_130251

Veckan som har gått nu har bara bestått av en dag på jobbet och det var ingen vanlig dag på jobbet. Den här veckan har Southco nämligen ett stort säljmöte med säljare från alla delar av världen som samlas här i England. Vi fick gå med på en rundvandring på fabriken där de olika arbetsmomenten presenterades och på eftermiddagen var det en typ av produktträning där alla produkter presenterades. Det var riktigt intressant och spännande att få gå vara med på en sådan dag. Det är egentligen något som pågår hela veckan, med en liknande heldag på den andra fabriken i Farnham och andra seminarier och liknande, men vi var endast med på rundturen i Worcester nu i tisdags. Detta har medfört att vi faktiskt har kunnat lägga all fokus på plugget nu de dagarna vi har varit lediga. Så skönt det har känts. Det har verkligen behövts för att vi ska komma en liten bit längre bort från väggen och att den värsta stressen ska ha haft en möjlighet att lägga sig. Men det är fortfarande fult ös (nästan) medvetslös som gäller – bara att vi har lite mer tid att återhämta oss mellan varven!

En annan glad nyhet jag måste få dela med mig av är att min älskade pojkvän har fått jobb. Jag är SÅ stolt över honom!! Han har verkligen slitit och kämpat så hårt med att söka jobb så det är så himla kul för honom att han fick det här jobbet. Det verkar vara en perfekt första arbetsplats och ligger bra placerat i Borås – vilket gör att jag inte kommer flytta till andra sidan Sverige utan hålla mig kvar i “hem”trakterna. Så nu är det bara jag som ska gå klart utbildningen och hitta något bra jobb så är det till att börja leta upp någon fin lägenhet att flytta in i. Som jag längtar!!

Leave a Reply

